" فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | ۲-۵٫ بخش پنجم: پیشینه پژوهشی – 2 " |
“
۲-۴-۳-۴٫ سطوح اهداف
تحقق همه اهداف به سادگی عملی نمیشود. بسیاری از اهداف کلیاند و بسیاری نیز جزئی. اهداف بسیار کلی و بزرگ، در قالب سیاستها و خط مشیهای کلی کشور بیان میشوند. تقسیم بندی اهداف به سطوح گوناگون، در منابع برنامه ریزی متفاوت است. یکی از متداولترین تقسیم بندیها، تقسیم بندی سیلور و الکساندر است که عبارت است از :
مقاصد: دلیل وجودی چیزی و یا دلیل انجام عملی را توضیح میدهد، اصطلاح هدفهای غایی یا آرمانی معمولاً با اصطلاح مقاصد به جای یکدیگر به کار میروند.
هدفهای کلی: به معنای فرجام، پیامد یا پیشرفت تحصیلی است که تلاشها در جهت آن هدایت می شود.
حیطهها: بیانگر گروه بزرگی از فرصتهای یادگیری هستند که دارای قلمرو وسیع بوده و برای حصول یک مجموعه واحد از هدفهای کلی تربیتی که رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند طرحریزی می شود.
زیر هدفها: هدفهای عمدهای را که تشکیلدهنده حیطههای برنامه درسی هستند بیشتر مورد تعریف قرار میدهد اینگونه هدفها عناصر اساسی کار تفصیلی طرحریزی برنامه درسی هستند.
هدفهای عینی: بیانکننده تغییرات خاص و آشکار در رفتار دانشآموز است که به عنوان نتیجه مشارکت وی در یک واحد فعالیتهای یادگیری از او انتظار میرود (سیلور، ۱۳۸۰: ۲۵۱).
۲-۴-۴٫ هدفهای کلی آموزش متوسطه در ایران
نهاد تعلیم و تربیت از جمله نهادهایی است که به علت سر و کار داشتن با انسان و ناشناخته بودن جنبههای شخصیتی وی و تأثیر آن ها بر همدیگر بسیار پیچیده جلوه کردهاست. نهاد تعلیم و تربیت دارای عناصری مثل اهداف، روشها، محتوا، ارزشیابی و برنامه درسی میباشد که ساختار نظام تعلیم و تربیت را تشکیل میدهند و بر حسب اهداف تعریف و تعبیهشدهاند. اهداف تعلیم و تربیت از نیازهای متعدد یک جامعه و افراد آن جامعه نشأت میگیرند. غیر از نیازها که انسانها در طول زندگی اجتماعی برای رفع آن تلاش کردهاند و این نیازها بودهاند که فکر بشر را به چالش فراخواندهاند آنچه توانسته هدف گزینی را در حوزه تعلیم و تربیت تحت تأثیر قرار دهد آرمانهای اجتماعی یا آرمانهای مکاتب فکری بشری بودهاند که بر جامعه حکومت داشتهاند.
در راستای رسالت و مأموریت آموزش و پرورش و جهتدهی به رشد همهجانبه دانشآموزان بر پایه تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف دوره متوسطه به شرح زیر تعیین میشود. مدیران و برنامهریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانشآموزان نقشی بر عهده دارند، مکلفند در برنامهریزی امور، سازماندهی فعالیتها و انجام وظایف مربوط به گونهای اقدام نمایند که تا پایان دوره تحصیلی دستیابی دانشآموزان به اهداف تعیینشده ممکن باشد (خوشقدمخو و همکاران، ۱۳۹۱: ۱۷۴).
مهمترین هدف آموزش متوسطه، ابتدا تربیت افراد برای جذب و استخدام در ادارات دولتی بود و تحصیلات رسمی به ویژه متوسطه ارزش استخدامی پیدا میکرد. تعیین اهداف دوره های مختلف تحصیلی از جمله متوسطه به تدریج مورد توجه شورای عالی آموزش و پرورش و دیگر مراجع ذیربط قرار گرفته است. در مراحل اصلاح آموزش و پرورش درباره نظام آموزش متوسطه علاوه بر توجه به اهداف کلی و عمومی، اهداف ویژه آموزش متوسطه به شرح زیر تعیین شده است (ندیمی، ۱۳۷۷: ۱۸۷) :
ـ ایجاد توانایی و آمادگی در خود، برای استقبال و شروع فعالیتهای تولیدی و خدماتی جامعه.
ـ ایجاد آمادگی کافی و مطلوب برای تحصیلات دانشگاهی، و نیل به درجه تخصصی در رشتههای نظری و عملی یا علمی و نظری.
ـ کمک و یاری جوانان برای کشف استعدادها و تواناییهای فردی.
اهداف هر یک از شاخههای دوره متوسطه به شرح زیر است (صافی، ۱۳۸۰: ۹۷) :
هدف شاخه متوسطه نظری: اعتلای سطح فرهنگی و دانش عمومی و شناخت بهتر استعداد و علاقه دانشآموزان و ایجاد زمینه مناسب برای هدایت آنان به مسیرهای تحصیلی مورد نظر و احراز آمادگی نسبی برای ادامه تحصیلات عالی تر دانشگاهی.
هدف شاخه متوسطه فنی و حرفهای : اعتلای سطح فرهنگی و دانش عمومی و شناخت استعدادها
و علایق دانشآموزان و ایجاد زمینه مناسب برای هدایت آنان به سمت مشاغل مفید و احراز آمادگی نسبی برای ادامه تحصیلات عالی تر کاربردی ـ علمی.
هدف شاخه کار و دانش: تربیت نیروی انسانی سطوح نیمه ماهر، استاد کار و سرپرست مورد نیاز بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات بر اساس نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور. به نحوی که هر یک از افراد شاغل یا متقاضیان اشتغال در جامعه برای کاری که انجام میدهند یا داوطلب انجام آن هستند، دانش و مهارت کافی کسب کنند.
هدف دوره پیشدانشگاهی: ایجاد آمادگی نسبی در دانشآموزان برای ورود به تحصیلات عالیتر.
۲-۵٫ بخش پنجم: پیشینه پژوهشی
۲-۵-۱٫ پیشینه داخلی
ـ جدیری (۱۳۷۹) در پایاننامه خود تحت عنوان «تربیت اقتصادی کودکان از دیدگاه اسلام» بیان میدارد که باید کودکان به گونهای تربیت شوند که نعمتهای دنیا را امانت خدا بدانند و به کار و کوشش علاقه داشته باشند و از تنبلی و بیکاری بپرهیزند و با توجه به استعدادشان جهت آشنایی با مشاغل مباح هدایت شوند. آنان همچنین باید روحیه تعاون، انفاق، طلب روزی حلال، قناعت در مصرف و عادت به صرفهجویی و نفی اسراف و تبذیر را در خود پرورش دهند.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-19] [ 06:11:00 ب.ظ ]
|